Moneta 1 euro.

Cło i VAT dla zakupów z AliExpress

Coraz więcej kupujących spośród dostępnych sklepów internetowych decyduje się na AliExpress, który stał się gigantem na rynku internetowym. Korzystne ceny i szeroka oferta sprawiają, że nierzadko wybierany jest chętniej od polskich serwisów e-commerce. Brzmi niemal zbyt dobrze, by było prawdziwe – czy jest tam jakiś haczyk?

Kiedy muszę zapłacić podatek?

Moneta 1 euro.

Przy zakupach spoza Unii Europejskiej nie trzeba płacić podatku VAT za zamówione towary. Jednak ich wartość nie może przekroczyć 22 euro. W przypadku oznaczenia paczki jako prezentu jest to 45 euro. Sęk w tym, że przepisy zwalniające z podatku ze względu na niską wartość zakupionych przedmiotów nie obowiązują we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a dokładniej, nie obowiązują w Polsce i Francji. Oznacza to, że te dwa kraje zapewniły swoim rynkom dodatkową ochronę i podatek naliczany jest również w przypadku przesyłek zagranicznych. Ale czy brzmi to jak coś, z czym nie byliby w stanie poradzić sobie sprzedawcy i serwisy tak wielkie jak AliExpress czy Gearbest?

Cło i VAT dla przesyłek z AliExpress

AliExpress wykorzystuje przepisy Unii Europejskiej poza polskimi granicami. Przesyłki zamawiane przez Polaków wysyłane są do innych krajów UE (często jest to Hiszpania lub Niemcy), gdzie nie są nałożone na nie żadne podatki. Tam zostają przepakowane. Następnie dostarczone są do rąk klienta w Polsce, prosto z magazynu europejskiego – a ponieważ według prawa taka paczka pochodzi z krajów Unii Europejskiej, nie ma powodów, by nakładać na nią podatek. I chociaż prawo mówi inaczej, jest duże prawdopodobieństwo, że twoja paczka nie zostanie objęta cłem. 

W przypadku cenniejszych przesyłek cłem objęte są towary o wartości powyżej 150 euro.

Twoje prawa jako klienta AliExpress

Kurier rozpakowujący furgonetkę.

Twoja przesyłka jest objęta ochroną AliExpress, jeżeli:

  • Towar był zakupiony na platformie AliExpress
  • Towar otrzymaliśmy uszkodzony, z ubytkiem lub znacząco różny od produktu przedstawionego w detalach sprzedawanego przedmiotu
  • Twoje zamówienie nie dotarło do celu z winy kupującego (na przykład: niepoprawny adres)
  • Składasz skargę poprzez otworzenie sporu
  • Twoje konto ma dobrą opinię
  • Towar jest zwrócony do sprzedającego przez urząd celny

Zwrot środków

Czas zamówienia dobiega końca, pokłady cierpliwości powoli się wyczerpują, a paczki pod drzwiami – wciąż brak? AliExpress obiecuje jednak zwrot części lub nawet całej kwoty. Zwrot następuje, jeżeli:

  • kupowany przedmiot jest niezgodny z opisem
  • nie zostanie dostarczony w okresie ochrony kupującego i cały ten proces może zająć do piętnastu dni do zakończeniu procesu reklamacji. 

Jak to zrobić? To całkiem proste!

Oprócz rozmowy ze sprzedawcą, jest również możliwość otworzenia tak zwanego sporu (ang. dispute). Można zrobić to przechodząc do zamówienia zbliżającego się ku końcowi lub do 15 dni po dostawie zamówienia lub upływie okresu otrzymania paczki.

Opcja "Otwórz spór" znajdziesz na środku zamówienia w panelu klienta.

Większość sprzedawców zwróci pieniądze w przeciągu 15 dni, jednak jeżeli sprawa nie zostanie rozwiązana, możesz skontaktować się bezpośrednio z AliExpress na stronie szczegółów zamówienia.

Darmowy zwrot

AliExpresss nie daje możliwości zwrotu zakupów, chyba że sprzedający oferuje darmowe zwroty (ang. free returns) – wtedy, w przypadku produktów niezgodnych z opisem lub słabej jakości, w ciągu 14 dni jest możliwość odesłania ich z powrotem do sprzedającego. Nie wszystkie kraje oferują też usługę darmowych zwrotów – na dziś są to głównie Stany Zjednoczone, Kanada, Australia, Zjednoczone Królestwo, Francja, Hiszpania, Niemcy oraz Rosja.

Jeśli produkt obięty jest programem “Domestic returns” możesz zwrócić go za darmo – bez konieczności podawania powodu. Wtedy produkt zwracamy do magazynu w Polsce. Niestety koszt wysyłki musimy ponieść sami.

Leave a comment